Widowiskowy odcinek specjalny wokół katowickiego Spodka otworzył rywalizację w Rajdzie Śląska 2023 – szóstej, przedostatniej rundzie sezonu RSMP. Czterokilometrową próbę najszybciej pokonali Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo). Dla Byśkiniewicza to ósmy w karierze oesowy triumf w rundzie krajowego czempionatu.
Rajd Śląska 2023 rozpoczął się od ceremonii startu na ulicy Dworcowej w centrum Katowic. Przez rampę przejechało 47 załóg startujących w cyklach FIA ERT i RSMP oraz 13 samochodów historycznych rywalizujących w Motul HRSMP. Uczestników rajdu powitały tłumy kibiców oraz… górnicza orkiestra dęta.
Z rampy startowej zawodnicy udali się na al. Walentego Roździeńskiego, gdzie zlokalizowany był start do pierwszego odcinka specjalnego rajdu. Próbę wytyczono w katowickiej Strefie Kultury i wokół Spodka. Na zapętlonym, czterokilometrowym oesie najszybsi byli Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo). O sekundę wolniej trasę pokonali Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot, ale załoga Forda Fiesty Rally2 otrzymała 10 s. kary za potrącenie beczki. W tej sytuacji drugie miejsce na odcinku zajęli Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 Evo). Duet Orlen Team o 0,2 s. wyprzedziła śląską załogę Dariusz Poloński/Łukasz Sitek (Volkswagen Polo R5). Lider klasyfikacji RSMP – Grzegorz Grzyb pilotowany przez Adama Biniędę (Skoda Fabia Rally2 Evo) zajął czwarte miejsce.
W klasie 3 (samochody Rally3) pierwszymi liderami zostali Piotr Krotoszyński i Mateusz Martynek (Ford Fiesta Rally3). Co prawda najlepszym czasem popisali się Piotr Parys i Damian Syty (Ford Fiesta Rally3), ale do ich rezultatu dopisano 13-minutową karę za spóźnienie na start oesu. W efekcie, przed sobotnim etapem Rajdu Śląska, Parys i Syty zajmują siódme, ostatnie miejsce w klasie. Na drugim miejscu są Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3, +2,8 s). Na ich wyniku również zaważyła kara – 10 sekund za potrącenie jednego z elementów trasy. Na trzecim miejscu piątkowe zmagania zakończyli Marcin Kowal i Sebastian Lenkowski (Ford Fiesta Rally3, +3,7 s).
Z kolei w „ośce” (klasyfikacja 2WD) na czele tabeli z czasami widnieją Jacek Sobczak i Mateusz Pawłowski (Porsche 911 GT3). O 3,6 s wolniej od nich pojechali Hubert Kowalczyk i Jarosław Hryniuk (Peugeot 208 Rally4). Trzeci rezultat należał do Gracjana Predko i Michała Jurgały (Peugeot 208 Rally4, +5,6 s) – liderów punktacji mistrzostw w „ośce” i klasie 4.
Na sobotę, 9 września zaplanowano cztery odcinki specjalne. Dwukrotnie zawodnicy pojawią się na próbach Gmina Jasienica (15,32 km), Hażlach (12,2 km) oraz Jastrzębie-Zdrój (18,2 km). Pomiędzy pętlami nie zaplanowano serwisu w Chorzowie, lecz strefę zmiany opon w Bielsku-Białej. Na zakończenie dnia zmierzą się jeszcze na liczącej 1,5 km próbie pod Stadionem Śląskim w Chorzowie.
Rajd Śląska 2023 – klasyfikacja generalna po OS 1:
1. Byśkiniewicz/Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 Evo) 3:02,8 s
2. Wróblewski/Wróbel (Skoda Fabia Rally2 Evo) +1,3 s
3. Poloński/Sitek (VW Polo GTI R5) +1,5 s
4. Grzyb/Binięda (Skoda Fabia Rally2 Evo) +1,7 s
5. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) +2,6 s
6. Terlecki/Marczewski (Skoda Fabia Rally2 Evo) +4,4 s
7. Kwiatkowski/Kozdroń (Skoda Fabia Rally2 Evo) +7,3 s
8. Sobczak/Pawłowski (Porsche 911 GT3) +10,1 s
9. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta R5 MkII) +11,0 s
10. Płachytka/Fiołek (Skoda Fabia Rally2 Evo) +11,8 s
Program Rajdu Śląska 2023
Sobota, 9 września (7 odcinków specjalnych, łącznie 92,94 km)
- 8:00 – Serwis A: 15 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
- 10:00 – OS 2: Gmina Jasienica (15,32 km)
- 11:00 – OS 3: Hażlach (12,2 km)
- 11:50 – OS 4: Jastrzębie-Zdrój (18,2 km)
- 14:40 – OS 5: Gmina Jasienica (15,32 km)
- 15:40 – OS 6: Hażlach (12,2 km)
- 16:40 – OS 7: Jastrzębie-Zdrój (18,2 km)
- 18:00 – OS 8: Stadion Śląski (1,5 km, Chorzów)
- 19:20 – Serwis B: 45 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
Niedziela, 10 września (4 odcinki specjalne, łącznie 53,4 km)
- 8:55 – Serwis C: 15 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
- 10:40 – OS 9: Ochaby (11,4 km)
- 11:20 – OS 10: Kiczyce (15,4 km)
- 13:10 – OS 11: Ochaby (11,4 km)
- 14:10 – OS 12: Kiczyce (15,4 km, Power Stage)
- 16:17 – Serwis D: 10 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
- 16:30 – Ceremonia mety (Chorzów, Stadion Śląski)
======================================================================
RSMP – informacje o cyklu
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to najwyższa klasa rozgrywek rajdowych w Polsce. Ich uczestnicy rywalizują o tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w poszczególnych klasach. Organizatorem cyklu jest Polski Związek Motorowy.
Kalendarz mistrzostw składa się z kilku rund (rajdów) organizowanych przez miejscowe automobilkluby. Na sezon 2023 zaplanowano siedem rajdów. Pięć rund to rajdy asfaltowe, a dwa to zawody rozgrywane na szutrowych odcinkach specjalnych.
Kalendarz RSMP 2023:
1. runda: 51. Rajd Świdnicki
Data: 21-23 kwietnia
Baza: Świdnica
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Sudecki
2. runda: ORLEN 79. Rajd Polski (runda FIA ERC)
Data: 19-21 maja
Baza: Mikołajki
Nawierzchnia: szuter
Organizator: ZG PZM
3. runda: 42. Rajd Podlaski
Data: 1-3 czerwca
Baza: Białystok
Nawierzchnia: szuter
Organizator: Automobilklub Podlaski
4. runda: Valvoline Rajd Małopolski
Data: 6-8 lipca
Baza: Maków Podhalański
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Śląski
5. runda: 32. Rajd Rzeszowski (runda FIA ERT)
Data: 10-12 sierpnia
Baza: Rzeszów
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Rzeszowski
6. runda: Rajd Śląska (runda FIA ERT)
Data: 8-10 września
Baza: Chorzów
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Fundacja Automobilistów
7. runda: 68. Rajd Wisły
Data: 29 września – 1 października
Baza: Wisła
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Śląski
Rundy RSMP mają około 110 do 150 km odcinków specjalnych. Wyjątkiem jest Rajd Polski, będący jedocześnie rundą mistrzostw Europy. Łączna długość prób sportowych w tych zawodach to blisko 200 km.
Ten dystans najczęściej podzielony jest na 8-14 oesów. Pierwsza piętnastka załóg każdej rundy zdobywa punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw. Oprócz tego zawodnicy punktują także w poszczególnych klasach. Finałowy odcinek specjalny rajdu to tzw. Power Stage, czyli oes, na którym trzy najszybsze załogi zdobywają dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. Mistrzami Polski zostaje załoga, która w trakcie sezonu wywalczyła najwięcej punktów.