Drugi dzień ścigania na trasach Rajdu Śląska 2023 przyniósł zaciętą rywalizację o prowadzenie w zawodach. Na koniec dnia zwycięsko wyszli z niej Jarosław i Marcin Szejowie, ale ich przewaga nad kolejną załogą wynosi zaledwie 0,9 s.
Sobotni etap Rajdu Śląska składał się z siedmiu odcinków specjalnych. Dwukrotnie zawodnicy rywalizowali na próbach Gmina Jasienica (15,32 km), Hażlach (12,2 km) oraz Jastrzębie-Zdrój (18,2 km). Pomiędzy pętlami nie zaplanowano serwisu w Chorzowie, lecz strefę zmiany opon w Bielsku-Białej. Na zakończenie dnia zmierzyli się jeszcze na liczącej 1,5 km próbie pod Stadionem Śląskim w Chorzowie.
Już od początku etapu Rajd Śląska 2023 dostarczył emocjonującej rywalizacji. Na listę zwycięzców oesów wpisali się kolejno Dariusz Poloński i Łukasz Sitek (Volkswagen Polo R5), Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel (Skoda Fabia Rally2 Evo) ora Jarosław Szeja i Marcin Szeja (Hyundai i20 R5). Po pierwszej pętli na prowadzeniu był Wróblewski, ale Poloński był zaledwie 0,2 s za jego plecami. Trzecie miejsce zajmowali Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, +2,5 s).
Drugi przejazd odcinka Gmina Jasienica zakończył się remisem. Na 15,3-kilometrowej próbie Wróblewski i Poloński zanotowali identyczny czas, więc różnica między nimi w klasyfikacji generalnej rajdu pozostała taka sama. Na trzecią pozycję, kosztem Łukasza Byśkiniewicza i Daniela Siatkowskiego (Skoda Fabia Rally2 Evo) awansowali bracia Szejowie.
Na próbie Hażlach pech dopadł Polońskiego – kierowca Volkswagena uszkodził samochód i musiał wycofać się z rywalizacji. Dzięki temu Wróblewski i Wróbel – najszybsi na tym oesie – umocnili się na prowadzeniu. Na drugą pozycję awansowali Byśkiniewicz i Siatkowski (+9,7 s), a na trzecim miejscu utrzymali się Szejowie (+11,2 s).
Odcinek Jastrzębie-Zdrój przyniósł kolejne przetasowania. Doskonałym czasem błysnęli walczący o tytuł mistrzowski Grzegorz Grzyb i Adam Binięda (Skoda Fabia Rally2 Evo). Zwycięstwo na tym oesie pozwoliło im awansować na czwartą pozycję w klasyfikacji rajdu. Wróblewski, a więc dotychczasowy lider rajdu nie będzie dobrze wspominał tego oesu – kłopoty układem hamulcowym i strata 19 s zepchnęły go na trzecie miejsce w rajdzie (+5,9 s). Z pecha Wróblewskiego skorzystał Szeja, który na tej próbie wykręcił drugi czas i w klasyfikacji rajdu awansował na pierwszą pozycję, o 0,3 s przed Byśkiniewiczem.
Sobotni etap zakończyła widowiskowa, 1,5-kilometrowa próba pod Stadionem Śląskim. Najlepszy czas na tym odcinku zanotowali Szejowie, pokonując o 0,6 s Byśkiniewicza. Trzeci czas to efekt jazdy duetu Sylwester Płachytka i Rafał Fiołek (Skoda Fabia Rally2 evo).
Po siedmiu odcinkach specjalnych w Rajdzie Śląska prowadzą Jarosław i Marcin Szejowie. Tuż za nimi, ze stratą 0,9 s plasują się Łukasz Byśkiniewicz z Danielem Siatkowskim. Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel zakończyli sobotnie zmagania na trzecim miejscu (+8,3 s). Czwarty jest Grzyb z Biniędą (+15,4 s), a pierwszą piątkę zamykają Płachytka i Fiołek (+16,6 s).
W klasie Rally3 prowadzenie od początku rajdu utrzymują Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3). Piotr Krotoszyński i Mateusz Martynek (Ford Fiesta Rally3) mają do nich aż 2 minuty straty. Trzecia pozycja należy do duetu Marek Roefler/Marek Bała (Ford Fiesta Rally3, +3:15,9 s).
Porsche 911 GT3 Cup było najszybszym samochodem napędzanym na jedną oś. Jacek Sobczak i Mateusz Pawłowski o 1 min i 43 s wyprzedzają Huberta Kowalczyka i Jarosława Hryniuka jadących Peugeotem 208 Rally4. Kowalczyk po pierwszym dniu prowadzi w klasie 4, z przewagą 36,5 s nad Gracjanem Prędko i Michałem Jurgałą (Peugeot 208 Rally4).
W harmonogramie niedzielnego etapu (10 września) przewidziano dwa oesy – w Ochabach (11,4 km) oraz Kiczycach (15,4 km). Finałowy oes Rajdu Śląska będzie rozegrany jako Power Stage, a więc dodatkowo punktowana próba, na której pięć najszybszych załóg zdobywa kolejne punkty do klasyfikacji krajowego czempionatu. Również w niedzielę zawodnicy będą musieli sobie poradzić bez serwisu między pętlami. Zakończenie zawodów, w niedzielę, od 16:30 na Stadionie Śląskim.
Rajd Śląska 2023 – klasyfikacja generalna po OS 8:
1. Szeja/Szeja (Hyundai i20 R5) 56:43,1 s
2. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +0,9 s
3. Wróblewski/Wróbel (Škoda Fabia Rally2 Evo) +8,3 s
4. Grzyb/Binięda (Škoda Fabia Rally2 Evo) +15,4 s
5. Płachytka/Fiołek (Škoda Fabia Rally2 Evo) +16,6 s
6. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta R5 MkII) +40,3 s
7. Terlecki/Marczewski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +1:26,2 s
8. Sobczak/Pawłowski (Porsche 911 GT3) +2:11,3 s
9. Kwiatkowski/Kozdroń (Škoda Fabia Rally2 Evo) +2:36,3 s
10. Matulka/Dymurski (Ford Fiesta Rally3) +3:06,3 s
Program Rajdu Śląska 2023
Niedziela, 10 września (4 odcinki specjalne, łącznie 53,4 km)
- 8:55 – Serwis C: 15 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
- 10:40 – OS 9: Ochaby (11,4 km)
- 11:20 – OS 10: Kiczyce (15,4 km)
- 13:10 – OS 11: Ochaby (11,4 km)
- 14:10 – OS 12: Kiczyce (15,4 km, Power Stage)
- 16:17 – Serwis D: 10 min. (Chorzów, Stadion Śląski)
- 16:30 – Ceremonia mety (Chorzów, Stadion Śląski)
======================================================================
RSMP – informacje o cyklu
Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to najwyższa klasa rozgrywek rajdowych w Polsce. Ich uczestnicy rywalizują o tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w poszczególnych klasach. Organizatorem cyklu jest Polski Związek Motorowy.
Kalendarz mistrzostw składa się z kilku rund (rajdów) organizowanych przez miejscowe automobilkluby. Na sezon 2023 zaplanowano siedem rajdów. Pięć rund to rajdy asfaltowe, a dwa to zawody rozgrywane na szutrowych odcinkach specjalnych.
Kalendarz RSMP 2023:
1. runda: 51. Rajd Świdnicki
Data: 21-23 kwietnia
Baza: Świdnica
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Sudecki
2. runda: ORLEN 79. Rajd Polski (runda FIA ERC)
Data: 19-21 maja
Baza: Mikołajki
Nawierzchnia: szuter
Organizator: ZG PZM
3. runda: 42. Rajd Podlaski
Data: 1-3 czerwca
Baza: Białystok
Nawierzchnia: szuter
Organizator: Automobilklub Podlaski
4. runda: Valvoline Rajd Małopolski
Data: 6-8 lipca
Baza: Maków Podhalański
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Śląski
5. runda: 32. Rajd Rzeszowski (runda FIA ERT)
Data: 10-12 sierpnia
Baza: Rzeszów
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Rzeszowski
6. runda: Rajd Śląska (runda FIA ERT)
Data: 8-10 września
Baza: Chorzów
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Fundacja Automobilistów
7. runda: 68. Rajd Wisły
Data: 29 września – 1 października
Baza: Wisła
Nawierzchnia: asfalt
Organizator: Automobilklub Śląski
Rundy RSMP mają około 110 do 150 km odcinków specjalnych. Wyjątkiem jest Rajd Polski, będący jedocześnie rundą mistrzostw Europy. Łączna długość prób sportowych w tych zawodach to blisko 200 km.
Ten dystans najczęściej podzielony jest na 8-14 oesów. Pierwsza piętnastka załóg każdej rundy zdobywa punkty do klasyfikacji generalnej mistrzostw. Oprócz tego zawodnicy punktują także w poszczególnych klasach. Finałowy odcinek specjalny rajdu to tzw. Power Stage, czyli oes, na którym trzy najszybsze załogi zdobywają dodatkowe punkty do klasyfikacji mistrzostw. Mistrzami Polski zostaje załoga, która w trakcie sezonu wywalczyła najwięcej punktów.