Pozycja liderów klasyfikacji generalnej zawodów, 34 sekundy przewagi i zwycięstwa na czterech z sześciu rozegranych dziś oesów – z takim bilansem pierwszy etap Rajdu Wisły kończą Kacper Wróblewski i Jakub Wróbel. Po tym, jak z rywalizacji odpadli bracia Szejowie, reprezentanci ORLEN Team są na najlepszej drodze do drugiego z rzędu zwycięstwa w RSMP.
Piątkowa część rywalizacji w 68. edycji Rajdu Wisły składała się z sześciu oesów. Po dwa razy załogi meldowały się na starcie prób Kubalonka (5,06 km), Partecznik (9,02 km) i Jaszowiec (7,46 km). Pomiędzy poszczególnymi pętlami zawodnicy nie zjeżdżali do parku serwisowego w Żywcu, ale mieli możliwość zmiany kół i montażu dodatkowego oświetlenia w czasie 15-minutowej strefy technicznej w Ustroniu.
Już od samego początku zmagań rywalizacja w czołówce toczyła się na ułamki sekund. Otwierający zawody oes zapisali na swoje konto Wróblewski i Wróbel (Skoda Fabia Rally2 evo). Na pierwszym przejeździe próby Partecznik świetną formą błysnęli Jarek i Marcin Szejowie. Bracia z Ustronia wygrali OS 2 z przewagą 4,4 sekundy i przejęli prowadzenie w rajdzie. Wróblewski i Wróbel zrewanżowali się na OS 3, a Szejowie stracili pierwszą pozycję. Trzecie miejsce po pierwszej pętli zajmowali Dariusz Poloński i Łukasz Sitek (Volkswagen Polo GTI R5, +15,7 s). Tuż za podium plasowali się Łukasz Byśkiniewicz i Daniel Siatkowski (Skoda Fabia Rally2 evo, +18,2 s), których głównym celem na Rajd Wisły jest utrzymanie drugiej pozycji w punktacji mistrzostw, a co za tym idzie – przypieczętowanie tytułu wicemistrzów kraju.
Na OS 3 jazdę zakończyła jedyna załoga, która mogła pokrzyżować szyki Byśkiniewiczowi i Siatkowskiemu, a więc Sylwester Płachytka i Rafał Fiołek. Skoda Fabia Rally2 evo prowadzona przez zawodnika z Polanicy-Zdroju wypadła z drogi po uderzeniu w szykanę. Załodze nic się nie stało, ale uszkodzenia wykluczyły ich z dalszej jazdy, co w praktyce zapewnia wicemistrzostwo Byśkiniewiczowi i Siatkowskiemu. W tym samym miejscu zmagania zakończyli również Aleksander Terlecki i Michał Marczewski (Skoda Fabia Rally2 evo).
Druga piątkowa pętla rozpoczęła się od zwycięstwa Szejów na trasie oesu Kubalonka. Wróblewski i Wróbel stracili jednak raptem 0,3 sekundy do liderów rajdu. Duet ORLEN Team odpowiedział błyskawicznie, bo już na kolejnej próbie. Najlepszy czas na drugim przejeździe oesu Partecznik pozwolił im oddalić się od Szejów. Kluczowy dla losów dzisiejszej rywalizacji okazał się finałowy odcinek pierwszego etapu. Po uszkodzeniu miski olejowej do jego mety nie dojechali Jarek i Marcin Szejowie. Ich pech awansował na drugie miejsce Polońskiego i Sitka (+22,3 s), a Byśkiniewicza i Siatkowskiego na pozycję numer trzy (+34,0 s). Na miejscu czwartym pierwszy dzień kończą Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot (Ford Fiesta Rally2, +1:12,4 s).
W czołowej szóstce są jeszcze załogi walczące o końcowy triumf w klasie 3. Póki co lepiej radzą sobie liderzy punktacji tej kategorii, a więc Piotr Parys i Damian Syty (Ford Fiesta Rally3). Ich najgroźniejsi rywale – Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3) tracą do nich 19,6 s. Trzecia lokata w klasie 3 należy do duetu Krotoszyński/Martynek (Ford Fiesta Rally3, +2:07,3 s).
Pierwsze miejsce w „ośce” (samochody z napędem na jedną oś) i wysoką, ósmą pozycję w klasyfikacji generalnej, zajmują Marek Nowak i Adam Grzelka (Opel Corsa Rally4), którzy co prawda wygrali dziś „raptem” jeden oes, ale na pozostałych pięciu jechali na tyle szybko i skutecznie, by skończyć etap z blisko 24-sekundowym prowadzeniem w klasyfikacji 2WD. Za nimi plasują się Jacek Jurecki i Piotr Jamroziak (Peugeot 208 R2, +28,5 s), a trzecią pozycję zajmują Marcin Górny i Jarosław Janasz (Peugeot 208 Rally4, +43,8 s).
Gracjan Predko i Michał Jurgała (Peugeot 208 Rally4) – najpoważniejsi pretendenci do tytułu mistrzów Polski w klasyfikacji 2WD – zajmują siódmą pozycję. Ten duet skupia się jednak przede wszystkim na kontrolowaniu tempa i pozycji ich jedynych rywali do końcowego triumfu, a więc załogi Hubert Kowalczyk i Jarosław Hryniuk. Zawodnicy jadący bliźniacza rajdówką zajmują czwarte miejsce w 2WD.
Harmonogram sobotniego, blisko dwukrotnie dłuższego etapu rajdu, tworzą oes Istebna (11 km) oraz nowy odcinek Rychwałd (24,14 km). Pierwszy będzie pokonywany trzykrotnie (od 8:13, 12:39 i 17:20), a na trasie najdłuższego z oesów zawodnicy pojawią się dwukrotnie (od 9:46 i 14:12). Część trasy odcinka Rychwałd, wiodącego z Żywca do Gilowic, również będzie zapętlona. Przerwy na serwis zaplanowano pod żywieckim amfiteatrem. Ceremonia zakończenia zawodów i rozdania pucharów rozpocznie się o godzinie 18:20 na placu Hoffa w Wiśle.
68. Rajd Wisły – klasyfikacja generalna po OS 6:
1. Wróblewski/Wróbel (Škoda Fabia Rally2 Evo) 26:39.6 s
2. Poloński/Sitek (Volkswagen Polo GTI R5) +22,3 s3
3. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +34,0 s
4. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta MkII) +1:12.4 s
5. Parys/Syty (Ford Fiesta Rally3) +1:27.0 s
6. Matulka/Dymurski (Ford Fiesta Rally3) +1:33.2 s
7. Tochowicz/Białowąs (Citroen C3 Rally2) +1:51.6 s
8. Nowak/Grzelka (Opel Corsa Rally4) +2:24.1 s
9. Jurecki/Jamroziak (Peugeot 208 R2) +2:52.6 s
10. Górny/Janasz (Peugeot 208 R2) +3:07.9 s
68. Rajd Wisły – klasyfikacja generalna po OS 6:
1. Wróblewski/Wróbel (Škoda Fabia Rally2 Evo) 26:39.6 s
2. Byśkiniewicz/Siatkowski (Škoda Fabia Rally2 Evo) +34,0 s
3. Kołtun/Pleskot (Ford Fiesta MkII) +1:07.4 s
4. Parys/Syty (Ford Fiesta Rally3) +1:27 s
5. Matulka/Dymurski (Ford Fiesta Rally3) +1:33.2 s
6. Poloński/Sitek (Volkswagen Polo GTI R5) +2:19 s
7. Nowak/Grzelka (Opel Corsa Rally4) +2:24.1 s
8. Górny/Janasz (Peugeot 208 R2) +2:47.9 s
9. Jurecki/Jamroziak (Peugeot 208 R2) +2:52.6 s
10. Tochowicz/Białowąs (Citroen C3 Rally2) +3:04.6 s
RSMP 2023 – punktacja przed 68. Rajdem Wisły (runda 7/7):
1. Grzyb/Binięda 178 pkt
2. Byśkiniewicz/Siatkowski 135 pkt
3. Płachytka/Fiołek 118 pkt
4. Kołtun/Pleskot 95 pkt
5. Szeja/Szeja 67 pkt
6. Wróblewski/Wróbel 64 pkt
7. Sesks/Francis 60 pkt
8. Terlecki/Marczewski 51 pkt
9. Poloński/Sitek 43 pkt
10. Kwiatkowski/Kozdroń 42 pkt
RSMP 2023 – punktacja 2WD przed 68. Rajdem Wisły (runda 7/7):
1. Predko/Jurgała 183 pkt
2. Kowalczyk/Hryniuk 183 pkt
3. Nowak/Grzelka 122 pkt
4. Sobczak/Pawłowski 93 pkt
5. Pindel/Pietruszka 72 pkt
6. Gazda/Mikuliszyn 64 pkt
7. Grzegorz Bonder 58 pkt
8. Długosz/Majewski 54 pkt
9. Rachwał/Mroszczyk 46 pkt
10. Jakub Ulanowski 41 pkt
Program 68. Rajdu Wisły
Piątek, 29 września (6 odcinków specjalnych, łącznie 43,08 km)
- 15:30 – Ceremonia startu (Wisła, plac Hoffa)
- 15:43 – OS 1: Kubalonka 1 (5,06 km)
- 16:21 – OS 2: Partecznik (9,02 km)
- 16:46 – OS 3: Jaszowiec (7,46 km)
- 17:29 – Serwis A (strefa zmiany kół): 15 min. (Ustroń)
- 18:12 – OS 4: Kubalonka 1 (5,06 km)
- 18:50 – OS 5: Partecznik (9,02 km)
- 19:15 – OS 6: Jaszowiec (7,46 km)
- 20:55 – Serwis B: 45 min. (Amfiteatr pod Grojcem, Żywiec)
Sobota, 30 września (5 odcinków specjalnych, łącznie 81,28 km)
- 7:00 – Serwis C: 15 min. (Amfiteatr pod Grojcem, Żywiec)
- 8:13 – OS 7: Istebna (11 km)
- 9:46 – OS 8: Rychwałd (24,14 km)
- 11:11 – Serwis D: 30 min. (Amfiteatr pod Grojcem, Żywiec)
- 12:39 – OS 9: Istebna (11 km)
- 14:12 – OS 10: Rychwałd (24,14 km)
- 15:52 – Serwis E: 30 min. (Amfiteatr pod Grojcem, Żywiec)
- 17:20 – OS 11: Istebna (Power Stage, 11 km)
- 18:10 – Ceremonia mety (Wisła, plac Hoffa)