15 duetów w niesamowitych rajdówkach sprzed lat zdecydowało się na start w Rajdzie Nadwiślańskim (18-19 maja), a więc drugiej rundzie Millers Oils Historycznych Rajdowych Mistrzostw Polski. Na zawodników czeka 10 odcinków specjalnych – łącznie blisko 135 km ścigania na asfaltowych trasach w okolicach Puław i Lublina.
Rajd Nadwiślański wraca do kalendarza Millers Oils HRSMP po trzyletniej przerwie. Po raz ostatni zawodnicy w samochodach historycznych rywalizowali w tych zawodach w sezonie 2021. Wcześniej uczestnicy cyklu spotykali się w Puławach jeszcze w sezonach 2018 i 2019.
Pierwszymi triumfatorami lubelskiej rundy mistrzostw historycznych zostali Piotr Zaleski z Jackiem Gruszczyńskim (Porsche 911). Był to dla nich ważny krok w drodze do tytułu mistrzów Polski, który wywalczyli w sezonie 2018, łącząc szybką jazdę z imponującą regularnością w zdobywaniu cennych punktów.
Rok później najszybsi byli Filip Stopa i Grzegorz Ślęczka w BMW 318is E30 po tym, jak odparli ataki rywali w bliźniaczej rajdówce – Jakuba Wolskiego i Bartosza Krawca. Po „covidowej” przerwie, w 2021 roku na mecie w Puławach, z pierwszego w karierze zwycięstwa w „generalce” rundy HRSMP cieszyli się Marek Suder i Marcin Kowalik w Fordzie Sierra RS Cosworth 4×4.
Dwóch z trzech kierowców (Zaleski i Stopa), którzy mają na swoim koncie triumf w Rajdzie Nadwiślańskim, stanie na starcie tegorocznej edycji zawodów.





Powrót legendy
Najwyższy numer startowy w stawce drugiej rundy Millers Oils HRSMP otrzymali Grzegorz Olchawski i Przemysław Bosek w Audi Quattro S1 – spektakularnym samochodzie, który od lat jest wizytówką mistrzostw historycznych i magnesem przyciągającym kibiców na odcinki specjalne. Olchawski i Bosek rozpoczynają sezon HRSMP „z poślizgiem”, ponieważ nie mogli przygotować swojego samochodu na 52. Rajd Świdnicki, który pod koniec kwietnia otworzył zmagania w cyklu.
Na dwóch kolejnych pozycjach organizatorzy ustawili załogi w samochodach z Zuffenhausen – Krzysztofa Mikulskiego z Jerzym Skrzypkiem (Porsche 911 SC) oraz Piotra Zaleskiego z Piotrem Szadkowskim (Porsche 911 SC RS). Nie będą to jednak jedyne samochody tej marki. Trzecią 911-tką pojadą Maciej Lubiak i Grzegorz Dachowski.
Samochodami z napędem na cztery koła, oprócz Olchawskiego i Boska, ściągać się będą jeszcze cztery duety. Lancię Deltę HF Integrale do Puław przywieźli Adam Kacprzyk i Jerzy Romańczyk. Z kolei Mariusz Polak i Przemysław Baryła skorzystają z Audi 80 B2 Quattro. Marce Subaru wierne pozostają dwie najszybsze załogi poprzedniej rundy Millers Oils HRSMP, a więc Bartłomiej Madziara i Mateusz Pawłowski (Subaru Impreza) oraz Marcin Majcher i Daniel Leśniak (Subaru Legacy RS).
Do rywalizacji w HRSMP wraca Zbigniew Kotarba, którego tym razem pilotować będzie Emilia Kotarska (BMW 318is).





Wyjątkowe w skali kraju
Rajd Nadwiślański może się pochwalić trasami, jakich zawodnicy nie spotykają w innych rundach mistrzostw Polski. Odcinki specjalne są wytyczone m.in. wśród pól i sadów, co powoduje, że w wielu miejscach na drogę nawiane są piach i pył, które mogą w zaskakujący sposób obniżać przyczepność. Kolejnym wyzwaniem dla rajdówek sprzed lat są liczne i mocne hamowania z dużych prędkości – często do zakrętów pod kątem prostym.
Trasa, choć pozornie łatwa, wymaga jednak umiejętnego zarządzania tempem i szanowania kilkudziesięcioletniego sprzętu.
W tym roku organizatorzy Rajdu Nadwiślańskiego przenieśli bazę i serwis do hali widowiskowej Grupa Azoty Arena. Z tego miejsca, w sobotę 18 maja, zawodnicy ruszą do rywalizacji na odcinkach specjalnych. W pierwszy etapie czekają ich dwie próby na południe od Puław, wiodące drogami znanymi z poprzednich edycji imprezy. Każdy z oesów – Zakrzów (11,3 km) oraz Wilków (18,92 km) – będzie pokonywany dwukrotnie. Między sobotnimi pętlami zaplanowano również 30-minut na sprawdzenie rajdówek w serwisie w Puławach.
Finałowy etap zawodów to trzy odcinki specjalne, również pokonywane po dwa razy. W niedzielę zawodnicy pojadą w okolice Lublina, by tam zmierzyć się na oesach Garbów (12,57 km), Jastków oraz Kurów (14,82 km). Zakończenie imprezy oraz ceremonia rozdania pucharów – po 14:30 pod Grupa Azoty Areną.
============================================================================
INFORMACJE O CYKLU
Millers Oils Historyczne Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski (HRSMP), to cykl rozgrywany pod egidą Polskiego Związku Motorowego w którym kierowcy i piloci rywalizują samochodami, które swoje największe triumfy święciły przed paroma dekadami. Są one historią rajdów, która od 2016 roku ożywa na polskich odcinkach specjalnych.
Stawka jest niezwykle zróżnicowana. Kibice mogą oglądać zarówno wiekowe, jak i sporo młodsze rajdówki, wzorowane na samochodach legendarnych mistrzów.
Do startów w HRSMP dopuszczone są samochody z lat 1931-1999, więc stawka mistrzostw jest bardzo zróżnicowana. Niektóre rajdówki dzieli kilkadziesiąt lat i technologiczna przepaść. Trudno oczekiwać, by załoga w Trabancie mogła toczyć bezpośrednią rywalizację z duetem w Porsche 911. Dlatego samochody są podzielone na kategorie wiekowe, zgodne z wymaganiami FIA (Międzynarodowa Federacja Samochodowa):
- Kategoria 1 – roczniki od 1931 do 1969;
- Kategoria 2 – roczniki od 1970 do 1975;
- Kategoria 3 – roczniki od 1976 do 1981;
- Kategoria 4 – roczniki od 1982 do 1990;
- Kategoria 5 – roczniki od 1991 do 1999.
Dodatkowo, w poszczególnych kategoriach obowiązuje podział wg pojemności skokowej silnika (do 2000 cm3 i pow. 2000 cm3) lub wieku (Kat. 1 – pojazdy do 1961 roku i młodsze). Oprócz tego dla zawodników w rajdówkach niespełniających w 100 proc. wymogów homologacyjnych prowadzone są dodatkowe kategorie: Historic Open +2000 i Historic Open -2000.
W sezonie 2024 zaplanowano sześć rund: 52. Rajd Świdnicki (27-28 kwietnia), Rajd Nadwiślański (18-19 maja), Valvoline Rajd Małopolski (7-9 czerwca), Marma 33. Rajd Rzeszowski (8-10 sierpnia), 69. Rajd Wisły (13-15 września) oraz Rajd Śląska (11-13 października).