Nieco ponad 5-kilometrowy odcinek testowy poprzedził właściwą rywalizację w ORLEN 80. Rajdzie Polski, siódmej rundzie mistrzostw świata. Najmniej czasu na pokonanie tej próby potrzebowali jedni z faworytów imprezy – estońska załoga Ott Tanak/Martin Jarveoja (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid).
Odcinek testowy to dla zawodników i zespołów ostatnia okazja na doszlifowanie ustawień samochodów i wejście w rajdowy rytm przed rozpoczęciem walki o zwycięstwo i punkty. Rozgrzewkę przed ORLEN 80. Rajdem Polski wytyczono na trasie o długości 5,1 km, wiodącej z miejscowości Prawdowo, przez Lubiewo, do Starych Sadów. Najszybsi zawodnicy w samochodach Rally1, w których napęd hybrydowy pozwala na chwilowe zwiększenie mocy nawet do 530 KM, pokonywali tę próbę ze średnią prędkością dochodzącą do 139 km/h.
Świetną formę, już w pierwszym przejeździe, zasygnalizowali Estończycy – Ott Tanak i Martin Jarveoja. Reprezentanci ekipy Hyundai Motorsport wykręcili czas 2:20,7 s – o 0,7 s lepszy od brytyjskiego duetu Elfyn Evans/Scott Martin (Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid). Trzeci rezultat należał do zwycięzcy Rajdu Polski z 2016 roku, a więc Andreasa Mikkelsena, którego pilotuje Torstein Eriksen (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid). Norwedzy stracili 1,3 s do Estończyków. Dopiero ósmy czas (+3,1 s) zanotowali liderzy mistrzostw świata, czyli Thierry Neuville i Martin Wydaeghe (Hyundai i20 N Rally1 Hybrid). Belgowie ruszali jednak na trasę jako pierwsi, odkurzając ją z zalegającego na drodze luźnego szutru i piasku, które mocno ograniczają przyczepność.
W drugim przejeździe załogi miały już znacznie lepsze warunki, ponieważ szutrową drogę „wyczyścili” także zawodnicy z kategorii WRC2, jadący rajdówkami Rally2. To znalazło odzwierciedlenie w czasach. Ponownie najszybsi byli Tanak i Jarveoja, którzy poprawili swój rezultat aż o 6,7 s. Za nimi po raz kolejny uplasowali się Evans i Martin (+1,2 s). Neuville i Wydaeghe skorzystali z lepszej przyczepności by wykręcić trzeci rezultat (+1,8 s).
Tanak jeszcze mocniej podkręcił tempo w trzeciej próbie ustanawiając najlepszy wynik odcinka testowego – 2:12,5 s. W łącznej klasyfikacji próby za nimi uplasowali się zespołowi koledzy – Neuville i Wydaeghe (+1,1 s), a na trzecią pozycję wskoczyli Adrien Formaux i Alexandre Coria (Ford Puma Rally1 Hybrid). Francuski duet M-Sportu od triumfatorów testowego dzieliło 1,8 s.
W stawce załóg w samochodach Rally2 najszybsza była załoga Nikolay Gryazin/Konstantin Alexandrov (Citroen C3 Rally2), która swój najlepszy, trzeci przejazd wykonała już pod koniec trwania odcinka testowego. Drugi wynik należał fińskiego duetu Roope Korhonen i Anssi Viinikka (Toyota GR Yaris Rally2, +0,2 s). Debiutujący w Rajdzie Polski pięciokrotnie ruszali na trasę odcinka testowego i wspomniany rezultat osiągnęli właśnie w piątej próbie. 0,6 s do zwycięzców stracili Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk (Skoda Fabia RS Rally2). Triumfatorzy ORLEN 78. Rajdu Polski (jako runda FIA ERC w sezonie 2022) zaliczyli dwa przejazdy.
Drugą najszybszą załogą z Polski byli Kajetan Kajetanowicz i Maciej Szczepaniak (Skoda Fabia RS Rally2). Trzykrotny zwycięzca Rajdu Polski zdecydował się jednak na tylko jeden przejazd. Trzy próby wykonali Jarosław Kołtun i Ireneusz Pleskot (Skoda Fabia RS Rally2) osiągając 9. rezultat w stawce samochodów Rally2, trzeci wśród Polaków.
Jakub Matulka i Daniel Dymurski (Ford Fiesta Rally3) osiągnęli najlepszy rezultat w gronie załóg dysponujących samochodami Rally3.
O 16:20 zawodnicy zjawią się na Rynku w Mikołajkach, gdzie zaplanowano gratkę dla kibiców, a więc sesję autografów. 40 minut później, w tym samym miejscu, rozpocznie się ceremonia otwarcia zawodów. Kolejną okazję do spotkania z najlepszymi kierowcami i pilotami świata kibice będą mieli o 18:05 w Rally Fan Parku przy hotelu Gołębiewski w Mikołajkach.
Dzień zakończy pierwsze, z trzech zaplanowanych, starcie na torze Mikołajki Arena, na którym załogi toczą widowiskową rywalizację w parach. Liczący 2,5 km, pierwszy oes ORLEN 80. Rajdu Polski ruszy o godz. 19:05.
ORLEN 80. Rajd Polski – wyniki odcinka testowego (Lubiewo, 5,1 km):
1. Tanak/Jarveoja (EST/EST, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) 2:12,5 s
2. Neuville/Wydaeghe (BEL/BEL, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +1,1 s
3. Formaux/Coria (FRA/FRA, Ford Puma Rally1 Hybrid) +1,8 s
4. Mikkelsen/Eriksen (NOR/NOR, Hyundai i20 N Rally1 Hybrid) +2,3 s
5. Sesks/Renars (LVA/LVA, Ford Puma Rally1) +2,5 s
6. Evans/Martin (GBR/GBR, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +2,7 s
7. Rovanpera/Halttunen (FIN/FIN, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +3,3 s
8. Katsuta/Johnston (JPN/IRL, Toyota GR Yaris Rally1 Hybrid) +3,8 s
9. Munster/Louka (LUX/BEL, Ford Puma Rally1 Hybrid) +4,7 s
10. Gryazin/Aleksandrov (BGR/ANA, Citroen C3 Rally2) +11,6 s
12. Marczyk/Gospodarczyk (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +12,2 s
16. Kajetanowicz/Szczepaniak (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +13,8 s
17. Kołtun/Pleskot (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +14,4 s
26. Sołowow/Baran (POL/POL, Skoda Fabia RS Rally2) +16,8 s
29. Matulka/Dymurski (POL/POL, Ford Fiesta Rally3) +25,5 s