Bielsko-Biała słynie nie tylko z kreskówek, pięknych widoków i zabytków architektury, ale także z pojazdów zabytkowych. To w tych okolicach od kilkudziesięciu lat odbywa się Beskidzki Rajd Pojazdów Zabytkowych, który co roku gromadzi najpiękniejsze auta, nie tylko z Polski. W tym roku impreza odbędzie się po raz 45.
Komisja Pojazdów Zabytkowych Automobilklubu Beskidzkiego zaprasza do kibicowania podczas 45. edycji Beskidzkiego Rajdu Pojazdów Zabytkowych, który w tym roku będzie IV rundą Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych, a także jest wpisany do międzynarodowego kalendarza imprez FIVA „B”.
Tradycja rajdów na Podbeskidziu sięga 1977 roku, kiedy to odbył się I Rajd Starych Samochodów, który zgromadził na starcie siedem załóg. Z roku na rok uczestników przybywało, nie tylko z całej Polski, ale również z Czechosłowacji, Związku Radzieckiego, Węgier, Austrii, Francji, Włoch Niemiec (NRD i RFN), Szwecji i Holandii.
Czasy się zmieniały, zmieniali się prezydenci miasta, kraju, nawet ustrój się zmienił, a my jako jedyni w Polsce, mimo wielu trudności tak finansowych, jak i organizacyjnych nie odwołaliśmy żadnej imprezy, dopiero niespodziewanie mały wyjątkowo złośliwy wirus COVID-19 doprowadził do odwołania aż dwóch edycji naszego rajdu. Pandemia dokonała spustoszenia we wszystkich dziedzinach życia, również tego towarzyskiego. Cieszy nas szczególnie to, że wśród uczestników naszych rajdów są załogi, które brały udział w pierwszych rajdach, a wielu uczestników zaliczyło już ponad piętnastokrotny udział w imprezie, oraz coraz liczniejszy z roku na rok udział załóg zagranicznych. Celem naszych rajdów nie jest tylko sportowa rywalizacja na próbach zręcznościowych i technicznych, ale również propagowanie historii motoryzacji, bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz próby zabawowe. Duży nacisk kładziemy na atrakcyjność i urozmaicenie trasy, aby widoki i zwiedzane po drodze zabytki architektury na długo pozostały w pamięci
mówi o Beskidzkim Rajdzie Pojazdów Zabytkowych komandor tegorocznego i poprzednich edycji imprezy, Jacek Balicki.










Baza rajdu w Szczyrku
Impreza zaczyna się już w środę 10 lipca i tym samym jest to najdłuższy rajd z cyklu MPPZ w sezonie 2024. Bazą rajdu jest Hotel Meta w Szczyrku. Stamtąd w czwartek uczestnicy rajdu pojadą przepiękną trasą na Górę Żar, potem do Dworu Rychwałd i z powrotem do Szczyrku. W Piątek rajdowcy odwiedzą firmę Prosperplast, Milówkę oraz ośrodek Zagroń w Istebnej.
Sobota zakończy się tradycyjnym już konkursem elegancji na placu Wojska Polskiego w Bielsku Białej oraz paradą ulicami miasta. Jednak zanim załogi startujące w rajdzie pojadą przez Ustroń i Świetoszówkę.
Będziemy jeździć pięknymi trasami beskidzkimi, które pokażą piękno regionu. Pętla Beskidzka, jezioro Żywieckie, Góra Żar, Istebna, Ustroń. To będą niezapomniane widoki dla wszystkich uczestników rajdu. Naturalnie nie zabraknie także emocji sportowych
powiedział Bartosz Balicki, przewodniczący Głównej Komisji Pojazdów Zabytkowych PZM, współorganizator rajdu.
Międzynarodowy Beskidzki Rajd Pojazdów Zabytkowych to marka sama w sobie i przedsięwzięcie, które jest jednym z najważniejszych elementów kalendarza wakacyjnych imprez w Bielsku-Białej. Jest ogromnym zaszczytem, że już po raz 45. będziemy mogli gościć u nas jego uczestników
dodaje od siebie Jarosław Klimaszewski, prezydent miasta Bielsko-Biała.








Od dwusuwa po V8
Na liście startowej jest prawie 60 pojazdów zabytkowych i to jakich! Widzowie będą mogli zobaczyć pełen przekrój maszyn – od lat 20. do 90. Wśród uczestników będzie m.in. uczestnik światowych imprez dla pojazdów klasycznych Chrysler 75 z 1928 r., reprezentująca powojenny streamline Tatra T600 Tatraplan z 1952 r., nietypowy i rzadki w Europie Ford A Pickup z 1928 r., prosto z Niemiec przyjedzie dawno niewidziany w Polsce Bristol Coupe 400WB z 1950 r., pojawi się także sympatyczny Lloyd Alexander z 1959 r., na trasie widoczny będzie elegancki gość zza południowej granicy Hudson Super Six z 1928 r., wrażenie na wszystkich zrobi z pewniością dwusuwowy i niezwykle efektowny Auto Union 1000 SP Coupe z 1959 r., czasy NRD przypominać będzie Wartburg 312/1 z 1966 r, Austrię będzie reprezentował Steyr-Fiat 1100F z 1954 r., w stawce zjawią się również egzotyczne jak na polskie warunki Mazda 1500 z 1972 r. oraz Daihatsu Charmant z 1977 r., luksus prosto z PRL będą reprezentować Polskie Fiaty 131p i 132p z lat 70., włoską linię pokaże Lancia Gamma Coupe z 1980 r., pojawią się także trzy Fordy Mustangi pierwszej serii, Jaguar E-Type z 1969 r., Citroen SM z 1973 r., Chevrolet Corvette C2 z 1963 r., MG Migdet TC Sport z 1947 r., Austin Healey 3000 z 1962 i 1967 r., Mercedes Benz 170A Cabriolet A z 1938 r., Renault 4CV z 1960 r., Fiat 2300 z 1962 r., Porsche 911 Targa z 1983 r.
A to tylko wycinek stawki, która już w środę, 10 lipca, wystartuje z Hotelu Meta w Szczyrku.
Fot. Katarzyna Szatkowska