Najważniejsze fakty:
➢ 25. Rallye du Maroc odbędzie się w dniach 4 – 11 października pomiędzy Marrakeszem a Regionem Wschodnim, przez Zagorę. Uczestnicy pokonają trasę o długości 2468 km, w tym 1512 km odcinków specjalnych.
➢ Lista zgłoszeń jest godna tego wydarzenia. Na starcie stanie 271 pojazdów, w tym 126 pojazdów FIA, 136 motocykli / quadów FIM, a także 9 samochodów klasy Open. W rajdzie zadebiutują nowe fabryczne modele Ford Raptor i Dacia Sandrider.
➢ W klasyfikacji FIA zgłoszone są 43 samochody Ultimate, 1 auto T2, 39 pojazdów Challenger, 36 SSV, 7 ciężarówek i 9 pojazdów klasy Maroc Open. Lista zgłoszeń FIM obejmuje 12 motocykli RallyGP, 112 motocykli Rally2, 8 motocykli Enduro Cup Afriquia i 4 quady.
➢ Rallye du Matoc, odbywający się pod wysokim patronatem Jego Wysokości Króla Mohammeda VI, będzie ponownie piątą i ostatnią rundą kalendarza W2RC. W ostatnim rajdzie cyklu, który zadecyduje o mistrzostwach świata w 2024 r., wezmą udział 34 pojazdy FIA i 28 pojazdów FIM.
➢ Zawodnicy FIM będą reprezentować 28 krajów, a załogi FIA 27. Łącznie w rajdzie zmierzą się zawodnicy 36 narodowości, w tym aż 20 Polaków.
NA TRASIE
FIM: Profesjonaliści i amatorzy z całego świata
Do rajdu zgłosiło się 132 motocyklistów. Na czele listy zgłoszeń widnieje 12 zawodników RallyGP. Dla połowy spośród nich rajd będzie zwieńczeniem sezonu W2RC. Rywalizację zdominowały zespoły Hero MotoSports i Monster Energy Honda, zaś walka o tytuł rozegra się pomiędzy obecnym liderem mistrzostw świata Rossem Branchem (Hero MotoSports) a jego rywalami – zawodnikami Honda HRC Rickym Brabecem i Adrienem Van Beverenem. Botswańczyka w dążeniu do zwycięstwa będą wspierać koledzy z zespołu Sebastian Bühler i Nacho Cornejo. Z trio Hero zmierzy się 4 zawodników HRC, a do dwóch pretendentów do tytułu dołączą Pablo Quintanilla i Tosha Schareina. W tej kategorii walczyć będą także trzy inne zespoły fabryczne: Sherco TVS Rally Factory z Rui Gonçalvesem i Lorenzo Santolino, Husqvarna Factory Racing z Luciano Benavidesem (dla Argentyńczyka, który złamał kość udową na pierwszym etapie Ruta 40, będzie to powrót do rywalizacji) oraz Red Bull GasGas Factory z Danielem Sandersem.
W klasie Rally2 zobaczymy głównych bohaterów W2RC, w tym lidera Romaina Dumontiera. Po raz drugi w tym sezonie Francuz będzie wspierany przez fabryczny zespół satelicki Hondy. Jego bezpośredni rywal Bradley Cox (BAS World KTM Racing) również figuruje na liście zgłoszeń. Szansę na tytuł ma także Polak Konrad Dąbrowski, który obecnie znajduje się na 3. miejscu. W klasie Rally2 wystartuje też trzech innych Polaków – Filip Grot, Jacek Bartoszek i Robert Przybyłowski, jednak nie będą oni klasyfikowani w W2RC. Stałym uczestnikom W2RC rzucą wyzwanie Michael Docherty (BAS World KTM Racing), który pauzuje od czasu kontuzji w Abu Dhabi Desert Challenge oraz Harith Noah(Sherco TVS Rally Factory), zwycięzca Dakaru w tej kategorii. Na czele stawki zawodników nowej generacji znajdą się wschodzące talenty, takie jak Tobias Ebster (BAS World KTM Racing), zwycięzca kategorii Original by Motul w swoim pierwszym Dakarze, oraz młody hiszpański motocyklista Edgar Canet (BAS World KTM Racing), który dopiero rok temu przeszedł do rajdów terenowych. Młodszy brat Masona Kleina, Carter Klein (BAS World KTM Racing), podobnie jak jego brat w 2021 roku, zadebiutuje w Rally du Maroc w międzynarodowym rajdzie terenowym. Zespół Kove powróci do akcji z chińskim zawodnikiem Sunier Sunier. Podobnie Fantic Racing Rally z Tommaso Montanarim i Jérémym Miroirem, a także hiszpańską specjalistką od trialu i ekstremalnego enduro, trzykrotnie stającą na mecie Dakaru Sandrą Gomez. Ponadto Japończycy Shinya Fujiwara, Shingo Sugimura i Yuri Kahara podkreślają prawdziwie międzynarodowy charakter kategorii Rally2. Blisko stu zawodników klasy Rally2 będzie reprezentować 21 narodowości!
8 zawodników kategorii Enduro Cup Afriquia reprezentować będzie 7 narodowości z trzech kontynentów: Chile, Argentyna i Ekwador z Ameryki Łacińskiej, Węgry i Francja z Europy oraz Senegal i Maroko z Afryki. W zeszłym roku w tej klasie triumfował Cheikh-Yves Jacquemain z Senegalu, a w tym roku liderem zespołu ART będzie jego rodak Souleymane Addahri, który pokonał Jacquemaina na kilku odcinkach specjalnych. Marokańczyk Amine Echiguer, który wygrał tę kategorię w 2022 roku, jadąc w barwach ART, a w tym roku ścigający się w barwach własnego marokańskiego zespołu, także jest bardzo mocny.
Najmniej liczna będzie klasa quadów, w której wystartuje 4 zawodników z 4 różnych krajów. Najbardziej doświadczonym z nich jest Polak Kamil Wisniewski (Orlen Team), który ma największe szanse na tytuł mistrzowski. Będzie jednak musiał stawić czoła innemu europejskiemu zawodnikowi, Litwinowi Antanasowi Kanopkinasowi (CF Moto Thunder Racing Team) i Saudyjczykowi Haniemu Alnoumesi. Wszyscy trzej kończą w Maroko sezon W2RC. Na starcie stanie także Tamara Ayelen Bogado (Drag’on Rally Service) z Argentyny.
FIA: Pierwszy start Forda i Dacii, wielkie plany Mini
Do rywalizacji w stawce FIA zgłoszono 126 pojazdów. Kończąca W2RC 2024 i zapowiadająca kolejny sezon 25. edycja Rallye du Maroc będzie świadkiem debiutu dwóch czołowych zespołów w liczącej 43 auta stawce Ultimate. Ford M-Sport po raz pierwszy zaprezentuje swojego fabrycznego Raptora, który następnie weźmie udział w Dakarze. W zeszłym roku, na swój pierwszy występ w tej dyscyplinie, amerykańska marka wysłała do Maroko Naniego Romę w pojeździe testowym, a samochód znalazł się na podium w Merzoudze. Tym razem zupełnie nowy Raptor zostanie powierzony Carlosowi Sainzowi, czterokrotnemu zwycięzcy Dakaru. Drugim kierowcą za sterami nowego Forda będzie Anglik Matthew Wilson. Dacia również będzie w centrum uwagi. Nasser Al-Attiyah, dwukrotny mistrz świata, lider W2RC i rekordzista Rally du Maroc z 6 zwycięstwami (2014-15-16-17-18-21), zadebiutuje za kierownicą Dacii Sandrider, którą pojedzie w walce o trzeci z rzędu tytuł W2RC. Do Katarczyka dołączą Sébastien Loeb i Cristina Gutiérrez – to będzie oficjalny zespół francuskiego producenta w W2RC 2025. Ci kierowcy nie będą jedynymi, którzy zmieniają pojazdy. Guerlain Chicherit, zwycięzca Rallye du Maroc 2022, dołączy do X-raid Mini, prowadząc JCW Rally Plus, po sezonie W2RC spędzonym w Toyocie Hilux. Guillaume de Mévius również dołączy do klanu Mini. Belg, drugi w Dakarze 2024, połączy siły z Mathieu Baumelem, byłym pilotem Nassera Al-Attiyah i rekordzistą w liczbie zwycięstw jako pilot w Rallye du Maroc. Ma na koncie 7 triumfów (2011-14-15-16-17-18-21). Joao Ferreira, który ścigał się dla X-raid przez cały sezon, uzupełni skład X-raidu, zespołu, który ma ochotę powrócić do czołówki dyscypliny. Na swoim miejscu pozostaje natomiast Yazeed Al-Rajhi. Zwycięzca Rallye du Maroc 2023 pozostaje wierny zespołowi Overdrive Racing Toyota Hilux DKR, którym zamierza rzucić wyzwanie Nasserowi Al-Attiyah w walce o tytuł mistrza świata. Autami japońskiej marki pojadą również dwaj fabryczni kierowcy Toyoty Gazoo Racing – Lucas Moraes i Seth Quintero. W barwach Overdrive wystartuje też Polak Martin Kaczmarski z mieszkającym w Polsce Francuzem Xavierem Panseri. Prywatnymi Hiluxami pojadą kolejne polskie załogi – Tomasz Baranowski z Konradem Dudzińskim oraz Magdalena Zając z Błażejem Czekanem. Z kolei polski pilot Krzysztof Żółty zasiądzie na prawym fotelu Nissana Red-Lined u boku Belga Sama Heyvaerta. Century Racing, Prodrive, MD Optimus i Red-Lined to tylko niektóre z prototypów uzupełniających listę zgłoszeń.
W klasie Challenger zgłoszono 39 pojazdów. Na czele są gwiazdy W2RC, Rokas Baciuska (Can-Am Factory) i Nicolas Cavigliasso (Taurus Factory). Po raz ostatni zmierzą się z Mitchem Guthrie (Red Bull Off-Road Junior Team), który w nadchodzącym Dakarze przejdzie do zespołu Ford Ultimate. Powraca także klan Goczałów. Eryk, Michał i Marek, którzy nie pojawili się na trasach W2RC od Dakaru, ponownie zasiądą za sterami Taurusów. Pilotem Eryka będzie Alex Haro, nawigatorem Marka będzie Maciej Marton, zaś Michał pojedzie w parze z Hiszpanem Diego Ortegą. W klasie Challenger również za kierownicą Taurusa zmierzy się czwarty z polskich kierowców, Adam Kuś, którego pilotem będzie Ukrainiec Dmytro Cyro. Can-Am South Racing, Taurus, GRally Team OT3, X-raid Yamaha i Apache to tylko niektóre z lekkich prototypów, które podejmą zaciętą walkę w klasie Challenger.
Na liście zgłoszeń znajduje się 36 SSV. Do czołówki W2RC – Sebastiana Guayasamina, Yasira Seaidana, Ricardo Ramilo, Rebekki Busi, Enrico Gaspariego, Claude’a Fournier, Chaleco Lopeza dołączą Amerykanie Hunter Miller i Andrew Short (Can-Am Factory), byli uczestnicy Rallye du Maroc, tacy jak Christian Lavieille (BRP), Erik Van Loon (South Racing) i Helder Rodrigues (Old Friends Rally), a także nowicjusz w tej kategorii, Manuel Andujar. „Manu”, zwycięzca Pucharu Świata quadów na ojczystej ziemi w Argentynie na jedną rundę przed końcem sezonu, zadebiutuje w SSV z zespołem South Racing Can-Am. W tej kategorii nie zabraknie także polskich załóg. Na marokańskich trasach zobaczymy Aleksandra Szustkowskiego i Jarosława Kazberuka oraz Grzegorza Brochockiego i Grzegorza Komara.
Siedem ciężarówek plus dwie hybrydy Renault zgłoszone przez Gerta i Kay Huzinków w kategorii Open uzupełni rajdową karawanę. Reprezentacja Czech w postaci załóg Martina Macika (MM Technology), Alesa Lopraisa (De Rooy FPT), Martina Soltysa i Karela Posledniego(Buggyra ZM Racing) zmierzy się z Holendrami – Keesem Koolenem (MM Technology) i Gerritem Zuurmondem (Rainbow Truck). Francuz Alexandre Lemeray (Team NRS) będzie się starał pokrzyżować plany tym dwóm potęgom w kategorii ciężarówek.
RADIO BIWAK: 100% ELEKTRONICZNYCH ROADBOOKÓW
Rallye du Maroc jest tradycyjnie poligonem doświadczalnym dla innowacji w dyscyplinie. Przykładem jest ewolucja książki drogowej. Ten rajd będzie ostatnim etapem pięcioletniego okresu wprowadzania elektronicznych roadbooków. To właśnie tu po raz pierwszy w 2019 roku zawodnicy dostali kolorowe roadbooki, zanim zostały wprowadzone w sezonie 2020. Te oznaczały koniec „mapmanów”, czyli pracujących dla najbogatszych zespołów ludzi, którzy na podstawie notatek z książki drogowej „odczytywali” trasę na zdjęciach satelitarnych. Cel w postaci zrównania wszystkich zawodników został osiągnięty. W 2022 roku po raz pierwszy elektronicznego roadbooka w Agadirze dostali piloci załóg samochodowych. Teraz 100% uczestników będzie przemierzało trasę w oparciu o cyfrową książkę drogową, także wszyscy motocykliści. David Castera, odpowiedzialny za promocję W2RC, sam niegdyś zawodowy motocyklista, tak mówi o tej zmianie: „Oczywiście, zawodowi motocykliści powiedzą, że nie widzą tak dobrze i że wcześniej było lepiej. Ale musieliśmy się odważyć. Muszą się do tego przyzwyczaić i pracować inaczej. My ze swojej strony będziemy nadal rozwijać produkt, aby go udoskonalać w miarę postępów i ułatwiać czytanie. Zawsze jest presja, aby wprowadzać takie innowacje w Rallye du Maroc, ponieważ nie może to wpływać na rywalizację, trzeba mieć pewność, że wszystko zadziała. Mamy niezbędne środki, przeprowadziliśmy testy. Jeśli czekaliśmy tak długo, to po to, aby mieć 100% pewności. Do tej pory wyłączaliśmy najwyższą kategorię, ale zawodnicy RallyGP testowali produkt przez całe lato, a wszystkie zespoły są gotowe, aby go używać. Trzeba wiedzieć, jak ewoluować, a częścią logiki naszego sportu jest zaprzestanie używania papieru i przejście do ery cyfrowej.”
LICZBA RAJDU: 5
Sébastien Loeb ma szczególne powiązania z Rallye du Maroc. To impreza, w której dziewięciokrotny mistrz świata FIA WRC zadebiutował w 2015 roku w rajdach terenowych (44. miejsce w klasyfikacji generalnej). Zajmując 2. miejsce w 2017 roku podczas swojej drugiej próby, kierowca fabryczny Peugeota odniósł również swoje pierwsze zwycięstwo etapowe w Maroku. Jego dwa ostatnie starty charakteryzowały się wzlotami (podczas rajdu) i upadkami (na mecie). Zajął 56. miejsce w 2022 roku po prowadzeniu w rajdzie i wygraniu dwóch etapów oraz 53. miejsce w zeszłym roku. Edycja 2024 będzie piątą z jego udziałem. Mając na koncie 5 miejsc na podium w Dakarze w 8 startach od 2016 roku (w tym 3 z rzędu w 2022-23-24), w Marrakeszu kierowca z Alzacji rozpocznie nowy rozdział w swojej karierze rajdowej. Po startach w fabrycznych zespołach Peugeot i BRX, Francuz dołączy do Dacii. W tym sezonie Loeb zajął 3. miejsce w klasyfikacji generalnej w Arabii Saudyjskiej w styczniu po raz ostatni jadąc Hunterem, po czym zadebiutował w kategorii Challenger w BP Ultimate Rally-Raid Portugal. W Maroku za kilka dni Loeb powróci do kategorii Ultimate po raz drugi w tym sezonie.
25. EDYCJA: PREMIERA MARRAKESZU
Rally du Maroc, zapoczątkowany w 2000 roku, obchodzi w tym roku jubileusz – będzie to 25. edycja rajdu.. Z tej okazji, po raz pierwszy w historii, Marrakesz będzie gospodarzem startu rajdu. „Czerwone Miasto” już trzykrotnie witało rajd na mecie (2002-03-14), ale nigdy dotąd na starcie. Zagora jest rekordzistką pod względem liczby startów Rallye du Maroc, mając na swoim koncie 6 edycji (2007-09-10-13-15-21), wyprzedzając Erfoud (2002-03-06-12-14), ex aequo z Agadirem (2004-05-16-22-23). Ouarzazate, miasto startowe pierwszej edycji, zajmuje 4. miejsce z 3 startami (2000-01-11), podobnie jak Fez, jedyne miasto, gościło start rajdu trzy razy z rzędu (2017-18-19). Jako miasto startowe 25. edycji, Marrakesz dołącza do Laayoune, skąd karawana wyruszyła w 2008 r.
WYPOWIEDŹ:
David Castera, dyrektor Rallye du Maroc: „W tym roku w Marrakeszu pojawi się tyle samo samochodów, co motocykli, więc obsada jest niezwykła. Cieszę się, że zgłosiło się tak wielu zawodników, ponieważ oznacza to, że nasza oferta spełnia ich oczekiwania. Poza faktem, że liczba uczestników rośnie z roku na rok, jest to uznanie dla całej pracy, jaką włożyliśmy w ciągu ostatnich sześciu lat i coś, z czego można być dumnym. Myślę, że włożyłem w to dużo serca, czasu i inwestycji, a dziś cała karawana rajdowa odpowiedziała pozytywnie. Staniemy przed wyzwaniami, ponieważ ostatnio w Maroku spadły ulewne deszcze. Ale zrobimy to, co zawsze: znajdziemy rozwiązania. Za każdym razem, gdy pojawiały się komplikacje, udawało się nam zorganizować rajd. W obliczu Covidu ograniczyliśmy się do biwaku, a po trzęsieniu ziemi w zeszłym roku przenieśliśmy rajd. Powodzie nieuchronnie wpłyną na rajd, ale zespoły, które już są na miejscu, spędzą dwa tygodnie na korygowaniu i dostosowywaniu wszystkiego, aby wydarzenie mogło przebiegać jak najsprawniej”.
Harmonogram Rallye du Maroc 2024
- 4-5 października – odbiory administracyjne i badania kontrolne
- 6 października – prolog w Marrakeszu – etap: 74 km / OS: 25 km
- 7 października – Etap 1: Zagora – Zagora – etap: 496 km / OS: 268 km
- 8 października – Etap 2: Zagora – Zagora – etap: 475 km / OS: 317 km
- 9 października – Etap 3: Zagora–Mengoub-Bouârfa – etap: 676 km / OS: 318 km
- 10 października – Etap 4: Mengoub-Bouârfa–Mengoub-Bouârfa – etap: 373 km / OS: 312 km
- 11 października – Etap 5: Mengoub-Bouârfa–Mengoub-Bouârfa – etap: 374 km / OS: 272 km