Znakomicie zaprezentowali się w Sarajewie reprezentanci Polski – triumfatorzy konkursu Najlepszy Młody Kierowca 2025. Piotr Matysik i Bartosz Kondraciuk zajęli odpowiednio 2. i 3. miejsce w finale FIA Best Young Driver.
W szóstej edycji międzynarodowego konkursu, organizowanego przez FIA Region I i BIHAMK (Automobilklub Bośni i Hercegowiny), wzięło udział 20 młodych zawodników i zawodniczek z dziesięciu krajów. Oprócz gospodarzy oraz reprezentantów Polski i PZM, w finale wystąpili zwycięzcy krajowych eliminacji z Austrii, Belgii, Bułgarii, Hiszpanii, Serbii, Turcji i Węgier.
Tytuł najlepszego młodego kierowcy zdobył Ángel Cámara z Hiszpanii, minimalnie wyprzedzając Piotra Matysika i Bartosza Kondraciuka. Jak podkreślali sędziowie, tegoroczna rywalizacja była bardzo wyrównana – różnice punktowe pomiędzy zawodnikami z czołowej piątki (w której znaleźli się również reprezentanci Austrii, dominujący w poprzednich latach), były nieznaczne. Między dwoma Polakami różnica wyniosła zaledwie jeden punkt!





„Jestem bardzo zadowolony z finału – w zasadzie poszło mi świetnie w każdej konkurencji, może poza eco drivingiem, ale przecież nie można być najlepszym we wszystkim. Bardzo dużo mi dało szkolenie, które odbyliśmy wspólnie z Piotrkiem na Torze Poznań – dzięki niemu nic mnie na miejscu nie zaskoczyło. Dziękuję całej ekipie za przygotowanie! Poza rywalizacją to była świetna okazją, by poznać wiele ciekawych osób z różnych krajów. Sarajewo to piękne i niezwykle gościnne miejsce. To był świetny weekend!” – powiedział Bartosz Kondraciuk, zwycięzca polskiej edycji konkursu.
Finałowa rywalizacja obejmowała sześć konkurencji: parkowanie (różnymi sposobami), dynamiczny slalom, slalom z piłką na masce, slalom z cofaniem wyłącznie z użyciem kamery, ekojazdę na symulatorze oraz easy drift – slalom z kontrolowanym poślizgiem. We wszystkich zadaniach liczył się czas, precyzja (ujemne punkty za dotknięcie pachołka) oraz bezpieczeństwo.



„Udział w międzynarodowym finale to wspaniałe przeżycie – zwłaszcza że jeszcze pół roku temu taki scenariusz nie przyszedłby mi do głowy. Na początku nie miałem oczekiwań, ale z biegiem konkursu nasze zadowolenie rosło, a my czuliśmy, że walczymy o wysokie lokaty. O wynikach decydowało wiele czynników – oprócz umiejętności ważna była dobra taktyka i odpowiednie nastawienie psychiczne. To ostatnie było znacznie łatwiejsze, że na miejscu mieliśmy wsparcie instruktorów i zespołu PZM” – powiedział Piotr Matysik.



O konkursie:
Międzynarodowy konkurs Best Young Driver to inicjatywa FIA mająca na celu promowanie bezpieczeństwa drogowego wśród młodych kierowców w wieku od 18 do 26 lat. Uczestnicy muszą wykazać się nie tylko umiejętnościami za kierownicą, ale także znajomością przepisów ruchu drogowego, zasad udzielania pierwszej pomocy i reagowania w sytuacjach awaryjnych. Konkurs, zapoczątkowany przez słoweński AMZS w 2017 roku, z roku na rok cieszy się rosnącym zainteresowaniem i angażuje młodych ludzi w całej Europie. Nie inaczej jest w Polsce – organizowany przez Polski Związek Motorowy konkurs Najlepszy Młody Kierowca z każdą edycją przyciąga coraz większą liczbę uczestników.


