Siedem rund ma zdecydować o tym, kto w sezonie 2024 sięgnie po tytuły w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski. W tym roku krajowa czołówka będzie się ścigać wyłącznie po asfalcie. Okazją do rywalizacji na szutrze będzie ORLEN 80. Rajd Polski, który po sześciu latach przerwy wraca do Rajdowych Mistrzostw Świata (FIA WRC).
Organizowane od 1955 roku Rajdowe Samochodowe Mistrzostwa Polski to najwyższa klasa rozgrywek rajdowych w Polsce. Ich uczestnicy rywalizują o tytuły mistrzów Polski w klasyfikacji generalnej, a także w poszczególnych klasach. Kalendarz mistrzostw składa się z kilku rund (rajdów) organizowanych przez miejscowe automobilkluby. Na sezon 2024 zaplanowano siedem rajdów, wszystkie rozgrywane na asfaltowych odcinkach specjalnych.
Wakacje z WRC
Zmagania otworzy Rajd Świdnicki, organizowany po raz 52. Ściganie na trasach w Górach Sowich i Górach Wałbrzych zaplanowano na weekend 26-28 kwietnia. Następną rundą będzie powracający do kalendarza Rajd Nadwiślański. Impreza, której bazą w poprzednich sezonach były Puławy, ma odbyć się w dniach 17-19 maja. Drugi weekend czerwca zarezerwowano na najmłodszą, ale już uznaną imprezę, a więc Valvoline Rajd Małopolski, który w tym roku będzie również zaliczany do kalendarza mistrzostw strefy Europy Centralnej (FIA CEZ). Do Makowa Podhalańskiego i Wadowic stawka RSMP zjedzie się w dniach 7-9 czerwca. W ostatni weekend czerwca na Mazury przyjadą najlepsze rajdowe załogi i zespoły świata, by rywalizować na spektakularnych i szybkich szutrowych oesach ORLEN 80. Rajdu Polski. Jubileuszowa edycja drugiego najstarszego rajdu świata nie stanowi w tym roku rundy krajowego czempionatu.
Debiut w mistrzostwach Europy
Następnie uczestników mistrzostw Polski czeka jedyna w sezonie wyjazdowa runda cyklu. Tym razem będzie nią Rajd Koszyc na Słowacji (12-14 lipca). Zawody z bazą w drugim największym mieście Słowacji pięciokrotnie stanowiły rundę RSMP – w sezonach 2022, 2021, 2012, 2011 i 2010. Czwartą odsłoną rywalizacji w sezonie 2024 będzie Rajd Rzeszowski. 33. edycja imprezy odbędzie się tradycyjnie na początku sierpnia (8-10 sierpnia). Przedostatnie zawody to najstarsza runda w kalendarzu, a więc Rajd Wisły, który ma się odbyć po raz 69. (13-15 września).
Sezon zakończy się w Chorzowie, podczas Rajdu Śląska (11-13 października), który zamknie także rywalizację w Rajdowych Mistrzostwach Europy (FIA ERC). Na asfaltowych odcinkach regionu zmierzą się także zawodnicy walczący w FIA ERC Junior, a więc młodzieżowego cyklu organizowanego w ramach mistrzostw Europy. Rajd Śląska debiutuje w europejskim czempionacie. W poprzednich latach polską rundę FIA ERC stanowiły m.in. Rajd Polski i Rajd Rzeszowski (2016 i 2017).
Do końcowej klasyfikacji mistrzostw zaliczane będą wyniki uzyskane we wszystkich siedmiu rundach, przy czym w kończącym sezon Rajdzie Śląska do zdobycia będzie o połowę więcej punktów niż w pozostałych zawodach. Impreza z bazą w Chorzowie będzie częścią mistrzostw Europy, co oznacza, że łączna długość odcinków specjalnych wyniesie około 180-200 km, a więc o 40-50 więcej niż w rajdach, które są wyłącznie rundami RSMP.